VÝVOJÁŘ: Core Design | VYDAVATEL: Eidos Interactive, THQ | RATING: Everyone | DATUM VYDÁNÍ: 01/06/2000 | VYŠLO NA: GameBoy Color | ÚROVNÍ: 14
Tomb Raider známý také jako Tomb Raider: The Nightmare Stone) je první hrou série vyvinutou pro handheld konzole. O vývoj hry se staral tým ze studia Core Design, vydavatelem je THQ pod licencí Eidos.
Tomb Raider na hand-heldu
Tomb Raider pro GameBoye je prvním vstupem Lary Croft na tuto scénu, proto je ve všem jedinečný, ovšem to, co známe z hlavní série, najdeme i zde: Lara zvládá škálu svých typických akrobatických pohybů, po ruce má své věrné dvě pistole, které jsou jejími jedinými zbraněmi ve hře, ale mají hned několik txpů nábojnic; po cestě Laru čekají notoricky známé pasti jako bodáky či šipky, setká se samozřejmě s mnoha se smrtícími nepřáteli. Překážky Lara může z cesty odstranit pomocí drastičtějších metod – dynamitem.
Zajímavostí je, že v době GBC byly postavy zobrazovány ve velikosti od 16 do 32 pixelů, tým v Core ale ze strojů vymačkal maximum a Lara je zobrazována 48 pixely. Použity jsou i animace z běžného herního modelu,
Příběh Tomb Raider
Tomb Raider Laru zastihne na výpravě za mystickým Kamnem nočních můr. Ten ukrývá duši ďábelského starověkého krále Quaxeta, který obětoval Indiány z kmenů Mayů, Aztéků i Inků, aby ukojil krvežíznivost svého boha. Král byl sice svržen a uvězněn v artefaktu, ale moc kamene láká mnohé – a Lara se vydává kámen najít přede všemi, aby zabránila jeho nalezení těmi nepravými.